Forsiden | Forum | Om oss | Kontakt oss | Brigda
  Nye innleggNye innlegg  Vis medlemslisteMedlemsliste  Søk i forumetSøk  HjelpHjelp
  RegistrerRegistrer  Logg innLogg inn
Esben Esther Pirelli Benestad
 Transetreffet forum : Esben Esther Pirelli Benestad
emne Tema: Om Esben Esther Pirelli Benestad Legg inn svarLegg inn nytt tema
Forfatter
Melding << Forrige tema | Neste tema >>
Hege
Administrator
Administrator
Red.

Ble medlem: 01 oktober 2003
Sted: Norge
Status: Avlogget
Sendt: 05 juli 2007 Kl. 17:15 | IP registrert Siter Hege

Esben Esther Pirelli Benestad (EEPB) er lege, familieterapeut IAP, første lektor Universitetet i Agder og spesialist i klinisk sexologi NACS.

EEPB har siden hin begynte å jobbe profesjonelt med trans,
bak seg et sted mellom 7000 og 9000 timers terapeutiske samtaler med
transpersoner av alle slag angående deres prosesser og utfordringer. I tillegg
til dette har hin møtt tallrike velfungerende og utadvendte transpersoner over
hele kloden. Med disse har hin delt egen og deres historier.

EEPB har siden midten av 1980-årene deltatt på et stort
antall trans- relevante kongresser og seminarer i inn- og utland. Hin har også
hatt tallrike egne presentasjoner på disse seminarene og kongressene.

Sammen med Elsa Almås eller alene har hin skrevet mange
bøker og kapitler i bøker om transpersoner på både norsk og engelsk. Dels er
dette bøker som brukes i sexologisk undervisning over hele Skandinavia.

EEPB mener at kjønn må være selvbestemt, og at vi trenger
mer enn to kjønn å bestemme mellom. Hin ønsker en desentralisering av
behandlingstilbudet til transpersoner av ethvert slag, og hin ser ingen grunn
til at psykiatrien som sådan skal ha ansvaret for denne behandlingen.

Esben Esther stiller seg til disposisjon for Transetreffet og vil svare på spørsmål fra brukerne her i forumet. Jeg foreslår at det av hensyn til oversikten blir startet "New topic" for alle nye tema som blir tatt opp.

Endret av Hege den 06 oktober 2007 Kl. 19:14
Tilbake til toppen Vis Hege's Profil Søk etter andre innlegg av Hege Besøk Hege's Hjemmeside

Beatetv
Nybegynner
Nybegynner

Ble medlem: 07 juli 2007
Sendt: 07 juli 2007 Kl. 00:20 | IP registrert Siter Beatetv

Kjære Espen Esther.

Jeg vil først takke deg for det du har hjulpet så mange av oss.

Mitt spørsmål til deg er, jeg har en venninde (transe/transeksuel) som må kle seg om som jente i all sin fritid. Hun kommer hjem fra jobb og forvandler seg om til jente med en gang. Når mandagen kommer og hun står opp kl. 06.00 som jente og må kle seg om til gutt kommer tårene.Dette er vondt og deprimerende for henne.

Hun trenger veldig til å få hjelp...men er altfor sjenert til å oppske leg lokalt i Skien. Hu vil så gjerne bli mere femenin, få bryster etc...Det en utrolg vond og vanskelig situasjon å være i og vi ber deg pent om å få en privat samtale med deg.

Jeg for min del er kun en venn og hjelper.

Med vennlig hilsen Beatetv

Esben Esther
Lege/spes. klinisk sexologi

Ble medlem: 06 juli 2007
Sendt: 11 juli 2007 Kl. 09:35 | IP registrert Siter Esben Esther

Hun kan selvsagt få time hos meg - fint om hun sender brev til:
Esben Esther P. Benestad, Storgaten 42, 4876 Grimstad - hun  må skrive navn , adresse og fødselsdata i brevet.
Håper dette kan bli til det beste for henne.
EE

ViceGirl
Nybegynner
Nybegynner

Ble medlem: 02 april 2007
Sendt: 01 oktober 2007 Kl. 21:12 | IP registrert Siter ViceGirl

Hei Ester

Siden jeg var 13år har jeg altid likt dame klær, og i dag er 27år og vet ikke helt ossen jeg skal takle det jeg har her i dag. Da jeg så deg på tv her om dagen, fikk jeg ett støk i meg å så hvor nydeldig du var. etter showet kjønte jeg at dette kan jeg snart ikke hole hemmeldig. vær gang min forlovede ikke er hjemme kler jeg meg om. jeg elsker min familie. da jeg prøvde å forklare henne hva jeg er. begynte kranglingen. nå idag vet jeg nesten ikke lenger hva jeg skal gjøre. Jeg liker meg som ei dame. men hun mener sterk på at jeg er homo. jeg er ikke homo. da hadde jeg ikke vert sammen med henne. Hva skal jeg gjøre? Jeg er redd og forbauset.

takk fopr du tok tiden til å lese.

Hell_Frida
Nybegynner
Nybegynner

Ble medlem: 26 desember 2006
Sendt: 01 oktober 2007 Kl. 22:05 | IP registrert Siter Hell_Frida

Jeg har en liten tips til deg ViceGirl, snakk til noen du stoler på. Så ungår du i værtfal å bli redd, det hjalper faktisk mot frykten. Det har nå hulpet meg. Men du kan ikke forvente at de vil fortå det. Så lykke til vidre.

Mer får du sikkert vite fra Espen Ester.

Endret av Hell_Frida den 01 oktober 2007 Kl. 22:07

Esben Esther

Sendt: 02 oktober 2007 Kl. 08:44 | IP registrert Siter Esben Esther

Det er alltid godt å begynne der du har mest tro på at du vil bli tatt godt i mot.
Samtidig er det så viktig, så godt om du kan kjenne at dette er deg! Dette er talenter du har, talenter som hemmer hele deg om de holdes tilbake, og som fremmer hele deg om de får komme fram.
Tenk det som ringer i vann. Snakke til en, til en til - de du har mest tillit til, akkurat som Frida sier,
Tenkt videre at hun som har sett deg og blitt tiltrukket av deg som mann trenger mer tid enn andre. Det er viktig at hun får snakke med sine - la henne bruke ringer i vann metoden også.
Tilby henne gjerne å snakke med sexolog. Psykolog/psykiater er gjerne ganske ubrukelig. De tenderer til å gjøre oss syke og feil. I verste fall tror de at det er mulig å ta talentene våre fra oss.
Mitt råd er også at du ikke binder deg til noen definisjon av deg selv. Jeg sier jeg er 100% uspesifisert trans. I transkjønn miljøet er det for tiden populært å definere andre transpersoner med andre ord enn personene selv bruker. Det er også en tendens til å si at transkjønnet er noe helt annet enn annen slags trans. Det er feil og det er litt skummelt, fordi så mange transpersoner vil kjenne slektskap med de som har erkjent seg som en som ønsker full kjønnsbekreftende behandling.
Mange er redde for at de egnetlig er transkjønnet. Det er det ikke alltid lett å føle seg helt sikkert på. Til tider kan det føles slik, til tider annerledes. Viktig er det å ha klart for seg at disse talentene er knyttet til hva og hvem en føler seg som hva kjønn angår. Det dreier seg ikke om hvem og hva en tiltrekkes av. Din forlovede er altså på villspor når hun tror du er homo.
Boken vår: Kjønn i bevegelse, er vel ennå den som omtaler dette feltet best. Dersom dere er lesandes folk, anbefalen den boken herved.

ViceGirl
Nybegynner
Nybegynner

Ble medlem: 02 april 2007
Sendt: 02 oktober 2007 Kl. 11:15 | IP registrert Siter ViceGirl

Hei Esther

Takk for at du tok din tid til dette.
du er rett til det meste der. Jeg prøver å få kontakt med henne om dette men lykkes ikke. Jeg har også prøvd det som Frida også skrev til meg. men hun vil ikke snake med meg mer. da jeg fortalte dette mente hun at jeg var syk. men jeg vet bedere jo jeg kjenner meg og vet. Da jeg skrev et brev til min veninde fikk jeg bare dette tilbake "Ingen vil ha det som venn, hvis du kler deg som ei kvinne, men gjør vare ikke sont. stakar deg." Hadde det ikke vert for at jeg hadde min datter da jeg leste dette brevet. så hadde jeg rykt å reist. men jeg lurer faktisk på nå om jeg skal prate med en sexolog

Esben Esther

Sendt: 02 oktober 2007 Kl. 20:08 | IP registrert Siter Esben Esther

Håper det jobber en sexolog i nærheten av hvor du bor

Esben Esther

Sendt: 08 september 2008 Kl. 19:42 | IP registrert Siter Esben Esther

Om det går an for en med mannekropp å være lesbisk i en del av seg - ja, selvfølgelig - ingen har monopol på betegnelsen lesbisk. Det viktige blir at en kan kjenne seg selv igjen i den.
Esben Esther

Om du ønsker å poste et svar på dette temaet må du først Logg inn
Om du ikke allerede er registrert må du først registrer

Legg inn svarLegg inn nytt tema
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon

Gå til forum
Du kan ikke starte nye tema i dette forumet
Du kan ikke svare på tema i dette forumet
Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine innlegg i dette forumet
Du kan ikke starte avstemninger i dette forumet
Du kan ikke stemme i avstemninger i dette forumet