Forsiden | Forum | Om oss | Kontakt oss | Brigda
  Nye innleggNye innlegg  Vis medlemslisteMedlemsliste  Søk i forumetSøk  HjelpHjelp
  RegistrerRegistrer  Logg innLogg inn
BRIGDA
 Transetreffet forum : BRIGDA
emne Tema: Legen sa: Bli syk! Legg inn svarLegg inn nytt tema
Forfatter
Melding << Forrige tema | Neste tema >>
Hege
Administrator
Administrator
Red.

Ble medlem: 01 oktober 2003
Sted: Norge
Status: Avlogget
Sendt: 06 august 2007 Kl. 16:16 | IP registrert Siter Hege

Esben Esthers kronikk i Aftenposten 25.05.07 legges med forfatterens tillatelse ut her i sin helhet.

--------------------------------------

VIL KORRIGERE KJØNN. Diagnosen "transseksualisme" gir en person adgang til å justere sin egen kropp. Mange bruker store deler av livet sitt for å få diagnosen. Men de må tåle stigmatisering fra psykiaterne før de lykkes.

Av Esben Esther Pirelli Benestad, lege, spesialist i
klinisk sexologi, førstelektor Høgskolen i Agder

IKKE NØDVENDIGVIS SYKE. Jeg synes det er best å bidra til at mine klienter blir friske, men slik er det ikke for alle i min profesjon. Jeg synes også at det er litt uvanlig i en fastlegepraksis å treffe virkelig syke mennesker.De fleste jeg møter har det vondt, men det betyr ikke nødvendigvis at de er syke.La meg si det med en bonde fra Reddal utenfor Grimstad. Han satte øynene sine dypt i mine, vi var begge stille et øyeblikk, og så kom det: "Du vet det, doktor Benestad, en trenger ikke være syk for å bli bedre!"

En ønsket diagnose.

Nei, man trenger ikke det. Like lite som en hverken trenger å være syk eller lidende for å få en diagnose. Jeg kjenner to diagnoser mennesker virkelig ønsker å få. Noen bruker til og med store deler av livet sitt og legger ned mengder av energi for å oppnå dem. Den vanligste er "gravid".Ja, jeg vet at for noen er dette ikke ønsket, og da må jeg bare si: Bruk prevensjon og fortrinnsvis kondom, dersom du vil ha frihet for bekymring etter god sex.Det er alle de andre jeg tenker på. Noen lengter lenge og gråter av glede når testen sier: +.

Opplevelsen av kjønn.

Et mindre antall ønsker seg en annen diagnose: Transseksualisme . Mange bruker store deler av livet sitt og legger ned mengder av energi for å få den. Dette på tross av at en stor del av dem godt vet at de har den.Rett nok kalles den "transkjønnethet" blant dem som står fenomenet nær, men de som gir den endelige diagnosen, holder fast på det noe foreldede begrepet transseksualisme.Av alle antikviteter er vel ikke den betegnelsen den aller verste å ta vare på, selv om det hele slett ikke dreier seg om seksualitet, men om kjønn, opplevelsen av kjønn.

Roper etter bekreftelse.

Den opplevelsen kan være svært sterk, og den roper etter bekreftelse. En del av den bekreftelsen er altså diagnosen transseksualisme. I Norge er det psykiatere som stiller diagnosen.Dermed er det også psykiaterne som avgjør om den det dreier seg om er hva vedkommende selv opplever.Enhver med sans for eget kjønn kan vel ta en prøvetanke på hvordan det ville være om noen med krav på vitenskapelig innsikt og tilhørende makt, sa at dere tar feil; "vi ved vår avdeling har kommet frem noe annet".Det er da også dette som er innledningen til en forespørsel fra den såkalte GID (Gender Identity Dysphoria)-klinikken på Rikshospitalet til unge transkjønnede (transseksuelle) om å være med i en vitenskapelig undersøkelse.

Kaller det "lidelse".

Forespørselen innledes slik: "Som du er kjent med har vi ved vår avdeling kommet frem til at du lider av en kjønnsidentitetsforstyrrelse". I brevet brukes ordene lider/lidelse fem ganger, forstyrrelse seks ganger, plager én gang, symptom/sykdomsbilde tre ganger, alt med referanse til transkjønnethet.Brevet er underskrevet av overlegen, som er psykiater. Ord som glede eller begeistring er fraværende, på tross av at den det dreier seg om gjerne gråter av glede over den bekreftelsen som altså ligger i diagnosen. Det er så godt når andre sier: "Vi ser deg slik du ser deg selv". Aller best er det om det de ser blir verdsatt.

"Ingen som lider her!"

Hun som sendte meg brevet sa: "Det er ingen som lider av noe her!" Hun er ikke fra Reddal, men fra et annet norsk jordbruksområde.Det er viktig å få transseksualisme-diagnosen fordi den gir adgang til kroppsjustering. Den kan bringe kroppen i samsvar med sjelen, for å si det slik. Prisen er at en må tåle psykiatriske antikviteter. Nå snakker vi om merkelapper og begreper av typen "lidelse", "forstyrrelse" og "dysfori".De hører med til et menneskesyn det absolutt ikke er grunn til ta vare på, fordi det pålegger klienten noe negativt vedkommende ikke trenger å oppleve.Legen sa: Bli syk. Denne klienten hadde motstandsdyktighet nok til ikke å tro på det, slik er det neppe med alle.

Ikke god folkeskikk.

Helsevesen er butikk. Butikken drives etter bedriftsøkonomiske prinsipper. Det er vanskelig å få butikken til å gå (godt), men butikk er det blitt. Kanskje er det god forretningsskikk å rekruttere kunder til sin virksomhet, men god folkeskikk er det ikke, i alle fall ikke i denne sammenhengen.Likevel gjør psykiatrien nettopp det ved å påføre dem sykdom som ikke er i besittelse av annet enn uvanlig plasserte menneskelige egenskaper. Hvor er etikken i denne butikken?

Makt i hvite frakker.

En som hadde overlevd en prosess hvor leger mente å vite best når det gjaldt vedkommendes kjønn, skiftet i sin tid navn og kom til å kalle seg David. "Dette," sa han, "for å minne om kampen med alle Goliat'ene i hvite frakker!"Den hvite frakken er en av vår tids prestekjoler. Det er makt i de hvite frakker. På engelsk er det snublende kort vei fra "therapist" til "the-rapist". Det er det i virkeligheten også.De transkjønnede gråter likevel av glede over bekreftelsen de får gjennom diagnosen, fordi de vet at den er billetten til en veljustert kropp.

Ikke slik for alle.

Slik er det ikke for alle sykeliggjorte. Noen elsker føtter. Ingen kan stryke en annens fot like kjærlig som en som tenner seksuelt på føtter. Jeg tenker også på han som ser det å gå med nylonstrømper som en vesentlig del av sitt gode liv, eller hun som nyter å bindes hardt og fast. Det er mange språk i tenningens univers.

Går så det suser.

"Bli syk!" sier psykiatrien og skriver møysommelig andres lykke inn i manualer over mentale forstyrrelser. Dette er det mange som blir skamfulle av. Skam fører til nedstemthet, nedstemthet leder til depresjon og depresjon leder - ja, akkurat, til psykiatrien! Butikken går så det suser.Det er riktignok ingen som blir bra, men det tar klientene selv skylden for. Slik er skammens logikk. Vi aner en "god butikk" med lang levetid.

Nytelsen i en fars ansikt.

En gang spurte jeg en forsamling i Egersund om det var noen der som kunne forstå at det gikk an å like gammelost. En kvinne på annen rad litt til venstre svarte at hun kunne forstå det."Hvordan det?" spurte jeg. "Fordi jeg har sett nytelsen i min fars ansikt når han spiser den," svarte hun. Det oppsto noen sekunders stillhet i kulturhuset i Egersund.

Psykiatri uten bakkekontakt.

Da tenker jeg at vi alle er jordbrukere, fordi vi ikke bor på månen, hvor muligens psykiatrien befinner seg. Bakkekontakt har den i alle fall ikke.Kanskje er det slik at psykiatrien selv er syk? Jeg tror ikke det, men det er på høy tid at den blir bedre.

Tilbake til toppen Vis Hege's Profil Søk etter andre innlegg av Hege Besøk Hege's Hjemmeside

Om du ønsker å poste et svar på dette temaet må du først Logg inn
Om du ikke allerede er registrert må du først registrer

Legg inn svarLegg inn nytt tema
Utskriftsvennlig versjon Utskriftsvennlig versjon

Gå til forum
Du kan ikke starte nye tema i dette forumet
Du kan ikke svare på tema i dette forumet
Du kan ikke slette dine innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine innlegg i dette forumet
Du kan ikke starte avstemninger i dette forumet
Du kan ikke stemme i avstemninger i dette forumet