| Forfatter |
|
Hege Administrator

Red.
Ble medlem: 01 oktober 2003 Sted: Norge
Status: Avlogget Innlegg: 1383
|
| Sendt: 07 mai 2008 Kl. 20:46 | IP registrert
|
|
|
Jeg kan godt tenke meg at noen foretrekker å stille spørsmålene privat via "Privat melding".
Jeg henstiller imidlertid alle til å stille spørsmålene i forumet, her under "Esben Esther svarer". Hin stiller seg til disposisjon for oss på Transetreffet slik at vi kan få svar på noe av det vi sitter og lurer på. Mange lurer nok på omtrent det samme, derfor er det viktig at spørsmål og svar er tilgjengelig for alle. De mer private spørsmålene bør man bestille en time for.

Endret av Hege den 07 mai 2008 Kl. 20:58
|
| Tilbake til toppen |
|
| |
michelle Godt kjent

Ble medlem: 05 juli 2007 Sted: Danmark
Status: Avlogget Innlegg: 123
|
| Sendt: 09 mai 2008 Kl. 02:23 | IP registrert
|
|
|
Hei Hege
Ja det er tøfft å treffe Esben Esther  Hormonene mine er etterhånden sådan at jeg har utroligt mange estrogen og snart sagt ikke fler testoteron, og da legen min vet for lite om hormone hadde jeg i 3 månete en slem pine i magen så jeg kunne nesten ikke fåklær på meg, så vondt gjorde det. Lege går ut ifra hvad dosis en kvinna som har fått eggestokkene fjernet får i dosis, 4 - 6 mg, men jeg er nog snarere en "pubertets ungdommer" da jeg mangler endda noet i utviklingen min. For noen uker siden snakket han om afføring og hvad det så ut som, da mente jeg at jeg kunne prøve å ta en mer pille - det virket veldi bra og jeg har hadd det riktig bra like siden . jeg var hos legen idag og han undret seg over at estrogenet hadde steget, til jeg forklaret hvad som jeg hadde gjort, det han bemerket var at "jeg kunne vel best merke om det var rett"
Mener du det er farlig å gå fra 6 mg til 8 mg når jeg får osse 50 mg androcur?
__________________ Hei fra Michelle
|
| Tilbake til toppen |
|
| |
Hege Administrator

Red.
Ble medlem: 01 oktober 2003 Sted: Norge
Status: Avlogget Innlegg: 1383
|
| Sendt: 09 mai 2008 Kl. 21:03 | IP registrert
|
|
|
Siter:
| Mener du det er farlig å gå fra 6 mg til 8 mg når jeg får osse 50 mg androcur? |
|
|
Hei Michelle! Er det meg du spør om dette? Da må jeg nok svare deg med at jeg ikke har den riktige kompetansen til å gi fornuftig svar. Det eneste jeg vil nevne er at du ikke bør endre doser på medisiner uten i samråd med legen din. Når man bruker slike hormoner kan man riskiere komplikasjoner, som for eksempel blodpropp.
|
| Tilbake til toppen |
|
| |
michelle Godt kjent

|
| Sendt: 11 mai 2008 Kl. 19:51 | IP registrert
|
|
|
Hei
Jeg vet at legen min sammenligner meg med en kvinna som har fått taget bort eggestokkene men en sånn kvinna er ju fuldt utvikla og det er ikke jeg, så kanskje man skulle sammenlignes med en jente i pubertetstiden?
Legen min snakket om folk som vet mere om hormone end båte han og jeg, tror jeg vil ta en snak med ham om dette neste gangen jeg ser ham.
|
| Tilbake til toppen |
|
| |
Esben Esther Lege/spes. klinisk sexologi

Ble medlem: 06 juli 2007 Sted: Norge
Status: Avlogget Innlegg: 55
|
| Sendt: 12 mai 2008 Kl. 11:16 | IP registrert
|
|
|
Ei jente i pubertet er nok den beste sammenlikningen, samtidig må vi tenke på at du vel har vært gjennom en pubertet før, og noen av de forandringene som skjedde da, er permanente. Det høres jo fint ut at din lege har satt fokus på at du kanskje hadde treg mage og at det har hjulpet deg å få orden på det. Hva østrogen og androkur angår, er mitt råd å måle både østrogen og testosteron, foruten prolaktin og LH/FSH - . Målet er verider på nivå med kvinner i fertil alder. Vi må ikke glemme at vanlige kvinner har 10-20 ganger så mye testosteron som østrogen i kroppen. Testosteron er like viktig og naturlig for en kvinnekropp som for en mannekropp (hvor konsentrasjonene er ti ganger høyere igjen enn hva vi finner i kvinnekropper). Kroppens behov for testosteron blir svært ofte oversett i behandling av transkjønnete/transseksuelle og andre transpersoner. Esben Esther.
__________________ Esben Esther
|
| Tilbake til toppen |
|
| |
michelle Godt kjent

|
| Sendt: 13 mai 2008 Kl. 08:01 | IP registrert
|
|
|
Hei E E.
Takker så mange gange for oplysningene dine, det er noet jeg har ikke fokusert nog på og det må rettes nå.
Østrogentallet er veldi høyt og testoteron tallet er mindre 20, så det er inte så bra.
Legen min sammenliknet meg med en kvinna på 55 år som hadde fått taget bort eggestokkene og det er feil når jeg skal vere pubertetsjente.
Prolaktin og LH/FSH er inte blevet målt, så hvad skal det vere på?
|
| Tilbake til toppen |
|
| |

|
| Sendt: 13 mai 2008 Kl. 21:08 | IP registrert
|
|
|
Tommelfinger regelen er at (dersom du går inn for full konvertering) østrogen nivåene skal være som på en voksen, fertil kvinne (de er ikke høyere i puberteten) - i øvre del av det naturlige svingningsnivå for menstruasjonssyklus, testosteron skal være (med de normalveridene og benevnelsene mitt laboratorium opererer med) et sted mellom 1,5 og 3,0. Dette vet legen din - . Legen vet også hva LH/FSH og prolaktin er og skal være. Det blir litt mye for meg å gå inn å gjøre alt legearbeidet. Dersom legen din trenger min støtte, må han/hun/hin gjerne henvende seg - da blir det langt mer riktig med hensyn på bruk av min tid.
|
| Tilbake til toppen |
|
| |
michelle Godt kjent

|
| Sendt: 14 mai 2008 Kl. 11:41 | IP registrert
|
|
|
Hei E E
Takker igen for så fine oplysninger som jeg vil fortelle legen min om. 
|
| Tilbake til toppen |
|
| |
michelle Godt kjent

|
| Sendt: 22 oktober 2008 Kl. 15:44 | IP registrert
|
|
|
Hei E E
Vet du hvad som er grunden til at vekten min svinger presis like så mye i menstruationen som en "ekte" jentes vekt, jeg har vel ikke utviklet kvinnelike organer gjennem hormonene? 
|
| Tilbake til toppen |
|
| |

|
| Sendt: 22 oktober 2008 Kl. 17:15 | IP registrert
|
|
|
|
| Tilbake til toppen |
|
| |

|
| Sendt: 22 oktober 2008 Kl. 17:18 | IP registrert
|
|
|
Ja, jeg er så enig med Hege - og når det gjelder spørsmål om doseringer, er mitt standpunkt i utgangspunktet at man skal legge seg på en behandling som gir blodverdier på linje med dem vi ser hos vanlige kvinner. Utover det, kan jeg ikke ta ansvar for å gi råd når det dreier seg om dere som ikke jeg har direkte kontakt med. Esben E sther
|
| Tilbake til toppen |
|
| |
michelle Godt kjent

|
| Sendt: 22 oktober 2008 Kl. 20:14 | IP registrert
|
|